Externe E-mail hosting

Vanaf 1 juli 2023 stoppen wij met het standaard aanbieden van e-mailservice bij de domeinnaam hosting. Op deze pagina wordt in jip-en-janneketaal uitgelegd wat er aan de hand is en hoe dit op te lossen is.

Het probleem

De internetwereld wordt steeds complexer en dus ook gevoeliger voor storingen en cyberaanvallen met alle gevolgen van dien. Op dit moment is jouw e-mailadres direct gekoppeld aan je domeinnaam en draaien op dezelfde server.

Dit is misschien wel een goedkope maar absoluut geen veilige en stabiele methode, zo is gebleken. Er zijn verschillende redenen waarom het beter en veiliger is om het e-mailadres extern bij een andere aanbieder te hosten.

Hoe zit dat precies?

Als je e-mailadres op dezelfde server als je website gehost wordt, kan een eventuele beveiligingsinbreuk op je website ook je e-mail beïnvloeden. Als er een technisch probleem optreedt met de server, dan zijn zowel je website als e-mail mogelijk niet beschikbaar.

Dit brengt voor jou als ondernemer een groot risico met zich mee omdat het ook je omzet in gevaar kan brengen. Je moet er toch niet aan denken dat mailtjes met nieuwe aanvragen of bestellingen niet binnenkomen. Als professioneel bedrijf moet je dit gewoon niet meer willen.

Bijkomend probleem is het voor ons niet mogelijk om ons hier juridisch tegen in te dekken en te verzekeren. Dit gegeven zorgt voor zowel een risico voor ons als voor de klant en maakt dat wij besloten hebben om per 1 oktober definitief te stoppen met het hosten van e-mail service.

Hoe zit dat precies?

Internet criminaliteit wordt een steeds groter probleem voor mensen met een eigen website. Om de kans aanzienlijk te verkleinen dat jouw website gehackt wordt en/of virussen een kans krijgen blijvende schade aan te richten is het belangrijk om regelmatig onderhoud te plegen aan je website.

Dit kan je zelf doen of laten doen. Het gaat hierbij om het op tijd updaten van de software zoals wordpress, plugins en andere toepassingen, maar ook om regelmatig een back-up van de gehele website te maken zodat mocht er een keer iets gebeuren, je altijd de laatste versie opnieuw kan installeren. Hiermee voorkom je dat je je hele website kwijt raakt.

Indien je dit door mij laat doen zorg ik ervoor dat al deze handelingen iedere maand uitgevoerd worden en er altijd een back-up van maximaal 1 maand oud beschikbaar is.

Website onderhoud, updates & back-ups

Betere prestaties

Het hosten van je e-mail op een externe server kan de prestaties van je website verbeteren. Als er veel e-mailverkeer is, kan dit de serverbronnen belasten, waardoor je website mogelijk langzamer wordt. Externe hosting zorgt ervoor dat de serverbronnen worden verdeeld tussen je website en e-mail, waardoor beide beter kunnen presteren.

Makkelijker verhuizen

Als je ooit besluit om van webhost of e-mailprovider te veranderen, kan het extern hosten van je e-mailadres het migratieproces veel eenvoudiger maken. Het verhuizen van je website of e-mailadres zullen elkaar niet meer beïnvloeden waardoor je e-mail nooit meer (tijdelijk) onbereikbaar is.

Samenvattend, door je e-mail extern te hosten verbeter je de beveiliging, prestaties, betrouwbaarheid en flexibiliteit van je online aanwezigheid.

Hoe nu verder?

Het hosten van je e-mail op een externe server kan de prestaties van je website verbeteren. Als er veel e-mailverkeer is, kan dit de serverbronnen belasten, waardoor je website mogelijk langzamer wordt. Externe hosting zorgt ervoor dat de serverbronnen worden verdeeld tussen je website en e-mail, waardoor beide beter kunnen presteren.

Belangrijke informatie

Als je je huidige e-mailbox niet wilt verliezen zul je hier zelf een back-up van moeten maken. Dat zit niet standaard bij de bemiddeling inbegrepen. Hier vind je alle informatie over hoe je dit zelf kan doen.

Lukt dit niet dan adviseren wij hulp te vragen bij een lokaal ict bedrijf of iemand in je omgeving die hier verstand van heeft. 

Wij stellen ons niet aansprakelijk voor geleden schade en/of verlies van gegevens bij het verhuizen van e-mailadressen. 

Het is de bedoeling dat je zelf je Microsoft 365 Business abonnement afsluit. De kosten hiervoor betaal je ook zelf. Maak je gebruik van onze bemiddelingsservice voor het verhuizen van je e-mailadres, dan hebben wij de inloggevens van je Microsoft 365 Business account nodig zodat we alles in orde kunnen maken.

Let op dat je kiest voor Microsoft Business anders zit er geen e-mailadres bij inbegrepen!

Je hebt minimaal het Microsoft Business Basic abonnement nodig:

.

Als je in de toekomst problemen ervaart met je e-mail kun je met vragen terecht bij de helpdesk van Microsoft zelf. Zij hebben daar ervaren en kundige mensen zitten die je te allen tijde kunnen helpen met e-mail issues. 

Scroll to Top